تحــــــــــــــــلیل

در این وبلاگ سعی می شود تحلیل ها ی منصفانه ای از فضای عمومی جامعه ارائه شود

تحــــــــــــــــلیل

در این وبلاگ سعی می شود تحلیل ها ی منصفانه ای از فضای عمومی جامعه ارائه شود

تحــــــــــــــــلیل

خدمت مخاطبان این وبلاگ عرض ادب و ارادت دارم . سعیم این است در مجال موجود، اصل یادداشت ها و مطالبم را که در رسانه های مکتوب و غیر مکتوب دیگر نوشته ام، بازنشر دهم زیرا در رسانه ها معمولا یا سیاست ها ی آن رسانه یا محدودیت هایش اجازه نمی دهد هر آنچه که مسوولیتش را می پذیری، منتشر کنی اما این فضا به این
دلیل که تمام مسوولیتش را شخص نویسنده وبلاگ می پذیرد همه مسوولیت هم بر عهده اوست و هر جا نیاز باشد شخصا پاسخ خواهد گفت. با تشکر حمیدرضا عظیمی

بایگانی

کشف قیمت خودرو کف بازار عبدل آباد

حمیدرضا عظیمی | جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۶:۴۰ ب.ظ

شهروند از بازار خودرو گزارش می­دهد:

کشف قیمت خودرو کف بازار عبدل آباد

حمید رضا عظیمی/ گروه اقتصادی:  بازار خودرو این روزها در تب و تاب تعیین قیمت است. به نظر می رسد خریداران و فروشندگان، در شک و یقینِ درستی یا نادرستی قیمت ها به سر می برند.

روز جمعه روز بازار خودروهای دست دوم است؛ چیزی شبیه جمعه بازار، اما کالای دیگری در این بازار پیدا نمی شود غیر از خودرو. فروشندگان و خریداران از سراسر تهران در دو بازار عبدل آباد و حکیمیه(البته خیابان های مجاور بازار قبلی) دور هم جمع می شوند؛ یکی  می فروشد و دیگری خریدار است. یکی می گوید پولش برایت خیر و برکت دهد؛ دیگری می گوید خدا کند این چرخش بچرخد و ماشین را در خوبی و خوشی سوار شوی.

از چند سال پیش که این بازارها راه افتاد، تقریبا هر جمعه این بازارها شاهد خرید فروش تعداد زیادی از خودورهای دست دوم است البته نمی توان گفت همه آنهایی که برای خرید و فروش خودروهای دست و دوم آمده اند از بازار خودروهای نو خبری ندارند، زیرا همان طور که خودشان می گویند "اِند بازارند" و خبری در این حوزه نیست که از دست آنها در برود!

حتی اخباری می دادند که ما به عنوان خبرنگار از آن اطلاع نداشتیم. یکی از آنها می گفت قرار است 9 اردیبهشت درباره قیمت خودوردوباره تصمیم گیری شود؛ خبری که ما فقط قیدهای زمانی "در 48 ساعت آینده" یا "به زودی" یا چیزی شبیه آن را شنیده بودیم.

بازار در حالت احتیاط

رضا احمدی یکی از فعالان بازار عبدل آباد است. به گفته خودش هر جمعه کار و زندگیش را رها می کند و برای اطلاع از قیمت خودرو با این محل می آید. وی به خبرنگار «شهروند» درباره وضعیت بازار خودرو در روزهای اخیر گفت: من معتقدم بازار در حالت احتیاط است.

وقتی از او درباره مفهوم احتیاط بازار خودرو می پرسم می گوید: منظورم این است خریداران و فروشندگان خیلی تمایلی به فروش یا خرید ندارند. به نظرم بیشتر این آدم ها که اینجا می بینی برای کشف قیمت آمده اند. آمده اند تا ببینند وضعیت بازار چطور است.

فروشنده ای، پراید نوک مدادی مدل 86 خود را به قیمت 10 میلیون وسیصد هزار تومان، به بازار عبدل آباد ارائه کرده است. او در پاسخ با این سوال که با توجه با اینکه پراید صفر باید 12 میلیون هفتصد هزار تومان باشد، این قیمت گران نیست؟ می گوید: ببین نه تو خریداری نه من فرشنده، پس خیلی با هم کلنجار نرویم و اعصاب هم را خورد نکنیم!

او درباره این موضوع که چرا می گوید فروشنده نیست و از کجا می داند من خریدار نیستم؟ یک پاسخ بیشتر ندارد. می گوید: از صبح صد نفر قیمت کرده اند و یکی هم که نشان از جدیت برای خرید داشته باشد، ندیده ام.

پژو 206 مدل 1383، تیپ 6، 16میلیون و 900 هزار تومان به بازار ارائه شده است. آدم ها از کنار این ماشین نقره ای رنگ عبور می کنند، نگاهی می اندازند و قیمت می کنند. همین! کسی برای خرید پا پیش نمی گذارد. گویا مشتریان تمایل دارند قیمت ها کمتر از این باشد. از آن سو فروشندگان هم راضی نیستند به کمتر از اینها متاع خود را به فروش برسانند. مطابق گفته خودشان، تصور می کنند اگر خودرو خود را با قیمتی زیر این مبلغ بفروشند، معلوم نیست فردا بتوانند مثل آن را به همین قیمت بخرند یا نه!

مشتری واقعی، فروشنده واقعی

کیوان نامی، فروشنده دیگری است که انگار تصمیم جدی برای فروش پژو 206 خود که قیمت 13 میلیون و 300 هزارتومان رابرای آن برگزیده، دارد. وی می گوید: این خودرو، مدل 82 است و 167 هزار کیلومتر کار کرده است. وقتی از او می پرسم واقعا می فروشی، پاسخ می دهد: اگر مشتری ای پیدا شود که واقعا خریدار باشد، چرا نفروشم. برای همین به اینجا آمده ام.

انواع و اقسام اتومبیل در این بازار مکاره دیده می شود. یکی می خواهد مزدا 1600 تصادفی بفروشد. قیمتش هم 4 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. دیگری پژو پارس 82 را که 200 هزار کیلومتر کار کرده، به قیمت 13 میلیون و سیصد هزارتومان به بازار ارائه کرده است. دوو ماتیز 9 میلیون و هشتصد هزار تومان؛ سمند LX مدل 1387 با 73 هزار کیلومتر کارکرد، 19 میلیون و پانصد هزارتومان.

انواع و اقسام خودروی کارکرده اینجا هست. اگر کمی بگردی  وسوسه می شوی یکیش را بخری اما اینها مال ما آدم های بی تجربه است. حرفه ای های این بازار، دست نگه داشته اند. یکی از آنها می گوید: باید ببینیم در روزهای آینده بازار چطور پیش می رود. هنوز وضعیت دقیقا مشخص نیست اینکه می بینی امروز تعداد معاملات کم شده، به همین دلیل است.

قمیت سه گانه در بازار خودرو

حسن صداقت کارشناس بازار خودرو نیز به خبرنگار شهروند گفت: در بازار خودروهای صفر هم همین وضعیت وجود دارد. اکنون در بازار این خودروها سه نوع قیمت وجود دارد. یکی قیمت کارخانه که سقف بازار است، دیگری قیمت شورای رقابت که کف بازار است آما آنها که به صورت واقعی می خواهند معامله کنند، رقمی بین این دو را در نظر می گیرند. در حال حاضر این رقم توافقی و بین 14 تا 15 میلیون تومان است اما به طور عمومی بازار راکد است.

سید قاسم مولانژاد هم از اهالی صنعت خودرو است. او که خود را سازنده قطعات خودرو معرفی می کند به قول خودش دستی هم در بازار خرید و فروش دارد. می گوید: قیمت هائی که در بازار خودرهای دست دوم می بینید با مشخص شدن قیمت ها در بازار خودروهای صفر، قطعا دست خوش تغییر خواهد شد. وی معتقد است: قیمت ها در بازار خودروهای دست دوم ارزانتر شده است اما فروشندگان در برابر این قیمت ها مقاومت می کنند و معتقدند وضعیت فعلی وضعیت پایداری نیست.

وی به خبرنگار شهروند گفت: قیمت های فعلی اسمی است و قیمت های واقعی کمتر از این است اما نه خریدار و نه فروشنده به این وضعیت اطمینان ندارند. خریدار معتقد است باید قیمت از این بسیار ارزانتر باشد به ویژه اینکه هفته پیش قیمت ها برای خودروهای صفر، بسیار پائین تر از قیمت های کارخانه و بازار اعلام شد. فروشنده هم می گوید معلوم نیست این وضعیت پایدار بماند بنابراین میزان خرید و فروش به صورت محسوسی کاهش یافته است و مقاومتی ملموس در بازار وجود دارد.

قیمت های اسمی خودروهای کارکرده در بازار عبدل آباد

ردیف

نام خودرو

مدل

کارکرد

قیمت

1

پراید SX131

------

40000

13600000

2

پژو  206 تیپ 2

1390

175000

16100000

3

ریو

1390

18000

27500000

4

پژو 206 تیپ 2

1384

87000

15600000

5

نیسان پاترول

1371

-----

13000000

6

دوو ریسر

1993

-----

9500000

  

مطابق اطلاعات میدانی، تعداد معاملات به صورت چشمگیری در بازار عبدل آباد، کاهش یافته است. هفته پیش وقتی خبر پراید 12 میلیونی منتشر شد، بازار خودرو های کارکرده، یک تا دو ملیون تومان، کاهش نشان می داد اما مطابق گفته حاضران در بازار عبدل آباد، آن کاهش در اثر جو روانی به وجو آمده و الا اکنون تغییر چندانی نسبت به هفته قبل در قیمت خودروها دیده نمی شود هر چند قیمت ها نسبت به فروردین کاهش نشان می دهد. به قول یکی از حاضران که اصطلاحات بورسی به کار می برد، خریداران و فروشندگان در حالت کشف قیمت به سر می برند.

 

 

     

 

  • حمیدرضا عظیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی