تحــــــــــــــــلیل

در این وبلاگ سعی می شود تحلیل ها ی منصفانه ای از فضای عمومی جامعه ارائه شود

تحــــــــــــــــلیل

در این وبلاگ سعی می شود تحلیل ها ی منصفانه ای از فضای عمومی جامعه ارائه شود

تحــــــــــــــــلیل

خدمت مخاطبان این وبلاگ عرض ادب و ارادت دارم . سعیم این است در مجال موجود، اصل یادداشت ها و مطالبم را که در رسانه های مکتوب و غیر مکتوب دیگر نوشته ام، بازنشر دهم زیرا در رسانه ها معمولا یا سیاست ها ی آن رسانه یا محدودیت هایش اجازه نمی دهد هر آنچه که مسوولیتش را می پذیری، منتشر کنی اما این فضا به این
دلیل که تمام مسوولیتش را شخص نویسنده وبلاگ می پذیرد همه مسوولیت هم بر عهده اوست و هر جا نیاز باشد شخصا پاسخ خواهد گفت. با تشکر حمیدرضا عظیمی

بایگانی

جزییات سرمایه گذاری های جدید خارجی در ایران

حمیدرضا عظیمی | چهارشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۲، ۰۵:۵۷ ب.ظ

جزییات سرمایه گذاری های جدید خارجی در ایران

حمیدرضا عظیمی/گروه اقتصادی/ چندی پیش گزارشی در اکونومیست منتشر شد که بر خلاف برخی اخبار جهت دار داخلی از افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خبر می داد. برخی از کارشناسان داخلی، وجود تحریم های اقتصادی را عاملی می دانستند...

 که به شدت بر حجم سرمایه گذاری های خارجی تاثیر گذاشته و میزان آن را تا حد چشمگیری کاهش داده است، اما گزارش ماه فوریه واحد اطلاعات اکونومیست خلاف این موضوع را ثابت کرد. علاوه بر این تصویب 54 میلیون دلار طرح جدید سرمایه گذاری خارجی در جلسه اخیر هیات سرمایه گذاری خارجی نیز نشان می دهد که تحلیل ها و پیش بینی های ماه قبل واحد اطلاعات اکونومیست دور از واقع نبوده است.

به گزارش خبرنگار «شهروند»،به نظر می رسد با حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد حماسه سیاسی، فضای بین المللی به نفع کشورمان تعدیل شده است و در خارج از مرزها، سرمایه گذاران خارجی امیدوارند با استقرار دولت جدید و ایجاد فضای مفاهمه در عرصه دیپلماتیک بین ایران و سایر کشورها، امکان بیشتری برای ارتباطات اقتصادی ایجاد شود.

اگرچه دیروز باراک اوباما اعلام کرد که حتی با روی کار آمدن روحانی نیز تحریم ها لغو نخواهد شد، اما ممکن است فشار سایر کشورها برای تعامل با دولت ایران، بخش اقتصادی را به سمت و سویی سوق بدهد که تحریم ها ، اثری بر افزایش میزان سرمایه گذاری نداشته باشد.   

 در همین راستا اکونومیست پیش از این پیش‌بینی‌هایی درباره افزایش میزان سرمایه گذاری در ایران کرده بود و در گزارش ماه فوریه خود نیز اعلام کرد که شاخص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال 2013 میلادی به یک میلیارد و 150 میلیون دلار خواهد رسید که 0.24 درصد تولید ناخالص داخلی است.

54 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی

در همین حال معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از تصویب ۵۴ میلیون دلار طرح جدید سرمایه گذاری خارجی در کشور خبر داد.بهروز علیشیری با اشاره به برگزاری یکصد و هفتاد و ششمین جلسه هیات سرمایه گذاری خارجی با اعضای هیات سرمایه گذاری خارجی، افزود: در این جلسه هشت طرح جدید سرمایه گذاری خارجی به همراه موارد دیگر مرتبط به طرح های سرمایه گذاری خارجی مورد تصویب قرار گرفت.

وی گفت: از جمله طرح های مصوب در این هیات، سرمایه گذاری خارجی در طرح استخراج و بهره برداری از سنگ مس و تولید کنسانتره مس، طرح تولید انواع شیشه فلوت، طرح تولید انواع عدسی های طبی، طرح تولید انواع قطعات خودرو، طرح تکثیر و تولید لار و ماهی های دریایی، طرح تولید انواع پین فلزی(انواع میلگرد صیغل و قطعات آن)و طرح تولید محصولات نساجی و بهداشتی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، در این جلسه مصوبات دیگر در خصوص تغییر نام سرمایه گذار خارجی و اصلاح مجوز سرمایه گذاری های خارجی گذشته نیز به تصویب هیات سرمایه گذاری خارجی رسید.

پیش بینی می شود، اجرای طرح های مذکور باعث افزایش اشتغالزایی، بهبود کیفیت محصولات داخلی، انتقال فناوری به کشور و ارتقای صادرات شود.اعضای هیات سرمایه گذاری خارجی شامل معاون وزیر امور خارجه، معاون معاونت راهبردی رییس جمهور، معاون بانک مرکزی و روسای اتاق های بازرگانی و تعاون هستند.

 رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

به گفته تحلیلگران اکونومیست، طی سال‌های آتی ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران افزایش خواهد داشت، به‌طوری که انتظار می‌رود در سال آینده یک میلیارد و 230 میلیون دلار سرمایه مستقیم خارجی وارد کشور شود که 0.23 درصد تولید ناخاص داخلی است.

بر اساس این گزارش انتظار می رود در سال 93 اندکی بر سرمایه‌گذاری خارجی ایران افزوده شود و این رقم به یک میلیارد و 300 میلیون دلار یا 0.22 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

به گفته تحلیلگران اکونومیست میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال‌های 94 و 95 یکسان و معادل یک میلیارد و 800 میلیون دلار خواهد بود و این در حالی است که سهم این سرمایه‌گذاری از تولید ناخالص داخلی به ترتیب 0.26 و 0.23 درصد خواهد بود.  سال 96 سالی است که برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران رقم دو میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

به هر حال به نظر می رسد بر خلاف تمام تحلیل هایی که عده ای از کارشناسان در مورد عملکرد اقتصادی دولت ارائه کرده اند، دولت دهم عملکرد مناسبی در جذب سرمایه های خارجی داشته است. باید به این نکته توجه داشت که حجم قابل توجهی از سرمایه گذاری های خارجی، بر اساس درخواست هایی بوده که در دولت های نهم و دهم انجام شده است. 

  • حمیدرضا عظیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی