تحــــــــــــــــلیل

در این وبلاگ سعی می شود تحلیل ها ی منصفانه ای از فضای عمومی جامعه ارائه شود

تحــــــــــــــــلیل

در این وبلاگ سعی می شود تحلیل ها ی منصفانه ای از فضای عمومی جامعه ارائه شود

تحــــــــــــــــلیل

خدمت مخاطبان این وبلاگ عرض ادب و ارادت دارم . سعیم این است در مجال موجود، اصل یادداشت ها و مطالبم را که در رسانه های مکتوب و غیر مکتوب دیگر نوشته ام، بازنشر دهم زیرا در رسانه ها معمولا یا سیاست ها ی آن رسانه یا محدودیت هایش اجازه نمی دهد هر آنچه که مسوولیتش را می پذیری، منتشر کنی اما این فضا به این
دلیل که تمام مسوولیتش را شخص نویسنده وبلاگ می پذیرد همه مسوولیت هم بر عهده اوست و هر جا نیاز باشد شخصا پاسخ خواهد گفت. با تشکر حمیدرضا عظیمی

بایگانی

رسانه ملی مُشکی که نمی بوید ولی عطار می گوید

حمیدرضا عظیمی | جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۶:۳۱ ب.ظ

حمیدرضا عظیمی /گروه سیاسی/صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که از آن با نام رسانه ملی یاد می شود، این روزها در بحران مخاطب به سر می برد. این بحران به قدری جدی شده که اوایل هفته پیش، عزت اله ضرغامی، رئیس این رسانه، در جمع دانشجویان مجبور به دفاع از رسانه خود شد و بحران مخاطب در رادیو و تلویزیون را نادرست خواند.

ضرغامی که در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی و در جمع دانشجویان حضور یافته بود، با بیش از ۶۰ سوال مواجه شد. دانشجویان از وی پرسیدند چرا جنبش دانشجوئی در این رسانه تریبون ندارد؟ چرا مناظره‌های سیاسی با حضور یک گروه و یک جریان فکری خاص انجام و پخش می شود؟ چرا نخبگان انقلابی در برنامه‌های مختلف حضور ندارند؟ چرا کسانی که منتقد صدا و سیما هستند از برنامه های این رسانه حذف و  ممنوع التصویر می شوند؟ چرا برنامه هائی مانند برنامه دیروز امروز فردا کاملا یک طرفه است؟

این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر، جلسه رئیس سازمان صدا و سیما را با چالش جدی مواجه کرد و این جلسه برای لحظاتی، متشنج شد.

وی در بخشی از صحبت های خود درپاسخ به دانشجویان که این رسانه را بدون مخاطب می دانستند، گفت: این‌طور نیست که اگر کسی ماهواره داشت، صد در صد شبکه‌های ماهواره‌یی را می‌بیند. نظرسنجی ما از مخاطبان نشان می‌دهد که 95 درصد از مردم، تلویزیون جمهوری اسلامی ایران را تماشا می‌کنند.

ضرغامی با اشاره به نظرسنجی موسسه گالوپ، اعلام کرد: 82 درصد از مردم کشورمان اخبار خود را از طریق صدا و سیما پیگیری می‌کنند و حدود 30 درصد از مردم نیز از شبکه‌های ماهواره‌یی پیگیر اخبار هستند.

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه رسانه ملی باید همه سلیقه‌ها را مدنظر قرار دهد، در پاسخ به سوال حذف برخی از اخبار در صداوسیما گفت: جامعه ما به آرامش نیاز دارد و ما باید به آرامش برسیم حال مثلا بین دو رئیس قوه اختلافی نیز پیش آمده است و مشاجره‌ای صورت گرفته چرا ما باید آن را پخش کنیم و ذهن مردم را متشنج کنیم.

 به هر حال هر چند رئیس سازمان صدا و سیما بسیاری از پرسش های دانشجویان را بدون پاسخ گذاشت یا جواب هائی بدون ارتباط با موضوع مطرح کرد اما وضعیت این جلسه که صدا و سیمای ضرغامی نیز توان نشان دادن آن را نداشت، به خوبی نشان می دهد دریافتی از صدا و سیما در میان عده زیادی از مردم وجود دارد که این رسانه را با نام رسانه میلی می خوانند و معتقدند مدیران صدا وسیما با حذف نظرات عموم جامعه، خود را در جایگاه منعکس کننده خواست عمومی جامعه نمی داند بلکه از ظن خود، یار مردم شده و نسخه های دلبخواهی برای مردم می پیچد.

این موضوع تنها واکنشی که از سوی مردم در برداشته، بی اعتنائی به برنامه های سیاسی صدا و سیماست و هرز چند ممکن است در حوزه فیلم و سریال، هنوز صدا و سیما مخاطبان جدی داشته باشد اما نگاهی به رسانه های تصویری آن ور آبی نشان می دهد مردم برای نشان دادن معظلات و تنگناهای روزمره، به این رسانه اعتماد ندارند.

رصد برنامه های شبکه های فارسی زبان ماهواره ای نشان می دهد، مخاطبان رسانه های تصویری برای نمایش معظلات خود از این رسانه قطع امید کرده اند و ناگفته ها و دل تنگی های خود را زیر گوش رسالنه های بیگانه نجوا می کنند.

در میان رسانه های تصویری فارسی زبان، شبکه من و تو که صدا و سیما  از روی برنامه اتاق خبر آن بخش های خبری ای مانند مجله خبری ساعت 19 در شبکه اول و برنامه صبح با خبر شبکه خبر و چند برنامه دیگر را کپی کرده است، بخشی به نام سالی تاک وجود دارد که به نظر می رسد بسیاری از ادعاهای رئیس سازمان صداو سیما را با ابهامی بزرگ دچار می کند.

اگر این برنامه را دیده باشید، مشاهده خواهید کرد از سراسر ایران مردم کمبودهای خدماتی، در دل ها و بسیاری از موارد دیگر را به صورت تصویر برای این تلویزیون ارسال می کنند. در کوچه و خیابان هم کسی را نمی بینی که نداند سالی تاک چیست و کجاست در صورتی که بسیاری از مردم نام بسیاری از برنامه های صدا و سیمای خودمان را نمی دانند. با این حال ضرغامی ادعا می کند 95 درصد مردم برنامه های تلویزیون داخلی را نگاه می کنند که اگر چنین باشد با توجه به هزینه های بالائی که پارازیت اندازی دارد، یکی باید این پرسش جدی را مطرح کند که برای 5 درصد مردم این همه هزینه، کمی خارج از دایره تعقل است.

جای دیگر استاد ضرغامی به نظر سنجی موسسه گالوپ استناد می کند. همان موسسه ای که بسیاری از برنامه های تفسیری صدا و سیما آمارهای آن را به دلیل نوع نظرسنجی اش در ایران، رد می کنند و در این فقره صدا و سیما یک بام و دو هوا دارد آنجا که احساس می کند آمارها نفعی را به همراه دارد مقبول می افتد و آنجا که آمارها نفعی برای این سازمان ندارد، از بیخ تکذیب می شود.

به هر حال صدا و سیما که خود را به نام رسانه ملی نامیده و همچون مُشکی است که خود نمی بوید ولی عطار می گوید، باید تجدید نظر جدی در این مسیر انجام دهد. ضرغامی که در صحبت های خود اعلام کرده است صدا و سیما رسانه نظام است باید بداند در میان معتقدان به نظام، تفکرات مختلفی وجود دارد و اگر قرار باشد این تفکرات از این رسانه حذف شود، بحران مخاطب بیش از آنچه هست گریبان صدا و سیما را خواهد گرفت.   

 

 

  • حمیدرضا عظیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی