مسیر برندسازی طولانی است
تاریخ انتشار در شهروند/ 20 فروردین
مسیر برندسازی در ایران طولانی است
حمید رضا عظیمی/ گروه اقتصادی: انتخاب نام و نشان برای یک کالا یا خدمات تا زمانی که به برند تبدیل شود، نیازمند مسیر طولانی و پر هزینه ای است و نیازمند اتخاذ اصولی است که رعایت آن طی فرآیند یک طولانی ضرورت دارد. با توجه به اهمیت موضوع و بررسی چالش های تشکیل برندهای موفق در ایران با حسن شریفی، کارشناس در حوزه برند و دبیر کنفرانس برند به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید..
آیا برند سازی به معنای واقعی در ایران انجام شده است؟
برندهای مختلفی در حوزه های گوناگون کالا و خدمات داریم، اما عزم جدی برای برندسازی در سطح کلان وجود ندارد که باید این عزم به وجود بیاید. به طور کلی برند زمانی شکل می گیرد که یک سری تحولات دست به دست هم بدهد و باهم اتفاق بیفتد. باید به این نکته توجه داشت که مجموعه های اقتصادی که قرار است وارد حوزه برند سازی شوند یا کالا تولید می کنند یا پایه خدماتی دارند.در این حوزه در سطح بین المللی، شاخص هایی وجود دارد که اگر آنها رعایت شود می توان گفت نام و نشان تجاری خاص به برند تبدیل شده است.
آیا تغییر شعار یا محتوا می تواند نام و نشان را تحت تاثیر قرار بدهد؟
در بحث برند سازی،کلیاتی وجود دارد که نخستین قدم آن هویت سازی است. ارتباط مناسب با مشتری، رضایتمندی و سایر پارامترها که ممکن است از کالا و خدماتی به کالا یا خدمت دیگر متفاوت باشد، برای برند سازی اهمیت دارد.تطابق خدمات ارائه شده با استاندارها همین طور است.
. به عنوان نمونه وقتی شعار بانک ملی تغییر می کند باید دید چه استراتژی برای آن وجود داشته است. شاید این تغییر به دلیل عزمی است که این بانک برای متمایز شدن داشته باشد و بخواهد مردم را نسبت به این تغییر حساس کند. معتقدم اگر چنین عزمی وجود داشته باشد اشکالی ندارد ،زیرا قطعا مجموعه مدیران آن بانک استراتژی خاصی دارند تا بخواهند برند برتر شوند. معتقدم اگر مجموعه فعالیت هایی که برای برند سازی نیاز است، انجام شده باشد و آن شعار مطابق با خدماتی که ارائه شده توجه عموم مردم را برانگیزد، این تغییر اشکال بزرگی است، اما اگر این مراحل هنوز طی نشده باشد صرف تغییر یک شعار اشکالی ایجاد نمی کند.
در ایران در مسیر برندسازی چه کرده ایم؟ آیا اقدامات مناسب است؟
برای برند شدن باید هویت سازی کرد و استاندارد پارامترهای خدمتی که یکی از آنها رضایتمندی است را تعریف کرد. در ایران اقداماتی در زمینه برند و برندسازی انجام شده و حتی کتاب هایی با عنوان اصول برندسازی تدوین و چاپ شده است، اما همان طور که گفتم، هنوز اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است. البته همین که کلیت این موضوع مطرح شده خوب است، اما باید اقدامات جدی تری در این زمینه انجام شود تا بتوانیم از مرحله برندهای محلی عبور کنیم و برندهای جهانی داشته باشیم.
اما تبلیغات زیادی می شود و خیلی ها اعتقاد دارند نام و نشان تجاری آنها در ایران به یک برند تبدیل شده است.
تبلیغات زیادی انجام و شعارهای خاص هم انتخاب می شود، اما مشتری وقتی کالا یا خدمات خاص را مصرف می کند باید به مرحله ای برسد که به آن نام و نشان و شعاری که انتخاب شده است، اعتماد پیدا کند.اگر چنین اتفاقی بیفتد، بخش زیادی از مسیر برندسازی انجام شده است، زیرا میزان زیادی از رضایتمندی مشتری از آن کالا و خدمات حاصل شده است به عنوان نمونه وقتی مردم می خواهند مایع ظرفشویی بخرند نام خاصی را بر زبان می آورند. پرسش من از آنها که معتقدند نام ونشان به یک برند تبدیل شده این است که آیا این روند درباره کالای آنها نیز صدق می کند.
- ۹۲/۰۴/۲۶