نخستین شوک تصمیم شورای رقابت به بازار
نخستین شوک تصمیم شورای رقابت به بازار
قیمت خودروهای کارکرده در سراشیبی
حمید رضا عظیمی/ گروه اقتصادی/ بازار خودرو در تب و تاب تصمیم شورای رقابت قرار دارد. سرانجام شورای رقابت در جلسه ای که همه منتظر برگزاری آن بودند، فرمول نهایی تعیین قیمت خودروهای ساخت داخل را اعلام کرد و مایه خرسندی مصرف کنندگان خودرو را فراهم ساخت.
بر اساس این گزارش با اعلام تصمیم شورای رقابت که کاهش قیمت خودرو را تصویب کرده بود، بازار داخلی واکنش نشان داد و قیمت انواع خودرو کارکرده و دست دوم یک تا دو میلیون تومان کاهش داشت. پس از آن، موجی از مخالفت ها توسط اهالی صنعت خودرو درباره این تصمیم به راه افتاد. کار به جایی رسید که داود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان که خود را شاگرد جمشید پژویان می داند، پس از اعلام تصمیم شورای رقابت در نامه شدید اللحنی از اقدام شورای رقابت به شدت انتقاد کرد و نوشت: «کاری نکنید که نام شما به عنوان عامل ورشکستگی صنعت خودرو در تاریخ این صنعت به ثبت برسد.»البته این گونه اظهار نظرها از سوی تشکل ها و فعالان صنعت خودرو کم نبود و هر یک به نوعی نارضایتی خود را از این مساله ابراز کردند.
در همین حال ،یکی از اعضای شورای رقابت، این موارد را فرافکنی خودروسازان دانست. محمد علی مددی در گفت و گو با خبرنگار «شهروند» با اعلام اینکه رفتارهای غیر منطقی در برخورد با تصمیم شورای رقابت، فرا فکنی است، گفت: در جلسات از تمام کارشناسان، نمایندگان خودرو سازان و قطعه سازان دعوت کرده ایم و پس از کار کارشناسی دقیق به این فرمول رسیدیم.
مددی خبر تکذیب تصمیمات شورای رقابت را نادرست خواند و گفت: آنچه در جلسه نهایی به آن رسیدیم، فرمول جامعی است که تمام موارد مرتبط با قیمت خودرو لحاظ شده و از نظر علمی، کسی نمی تواند به آن خدشه ای به آن وارد کند.
عضو شورای رقابت،تصریح کرد: برای تدوین این دستورالعمل، تمام قطعاتی که از خارج وارد می شود و میزان ارزبری آنها را محاسبه کرده ایم. همچنین قطعاتی که در داخل تولید می شود نیز در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در این دستورالعمل، پارامتری به نام تورم درج شده که در آن پنج عامل، مالیات، بیمه، دستمزد و عوامل از این دست مورد توجه قرار گرفته است. اینکه خودروسازان می گویند این دستورالعمل قابلیت اجرا ندارد، غیر منطقی و غیر قابل قبول است این عضو شورای رقابت تاکید کرد: مگر آنها در جلسات ما حضور نداشتند.
مددی بااعلام اینکه دستورالعمل شورای رقابت نهایی شده است، اضافه کرد: این دستورالعمل، قانون شده و اگر کسی از آن تبعیت نکند، متخلف است.
مددی درباره احتمال تمکین نکردن خودروسازان و میزان جریمه آنها تصریح کرد: شورای رقابت، مجازات تعیین نمی کند. اگر خودروسازان این تصمیم را اجرا نکند، به طور قطع نهادهای نظارتی، قوه قضائیه و سازمان تعزیرات پیگیر موضوع خواهند بود.
وی درباره انتقادات از وی برای افشای قیمت خودروهای داخلی گفت: ما فرمولی را ارائه کرده ایم و قیمتی هم که من اعلام کردم بر اساس محاسبات خود شورای رقابت است. بر اساس این محاسبات پراید با ارز مبادلاتی، 12 میلیون 750 هزار تومان و بر اساس ارز آزاد 14 میلیون و 450 خواهد بود.
نخستین واکنش بازار
بر اساس واکنش هایی که بازار از انتشار خبر جلسه شورای رقابت نشان داده قیمت خودروهای داخلی کاهش نشان می دهد. یکی از بنگاه داران اتومبیل به خبرنگار «شهروند» گفت: در حال حاضر شرایط بازار خودرو مبهم است و خریداران و فروشندگان عجله ای ندارند ، زیرا میزان تایید و تکذیب ها زیاد است. وی گفت: بر اساس اطلاعاتی که ما از بازار داریم قیمت خودرو های کارکرده نسبت به دیروز کاهش داشته که بسته به نوع خودرو از یک تا دومیلیون تومان متفاوت است.
در همین حال یکی از فروشندگان خودرو که پراید خودرو مدل 88 خود را به قیمت 10 میلیون تومان به بازار عرضه کرده و آگهی فروش داده است، به خبرنگار «شهروند» گفت: من تغییری در بازار احساس نمی کنم و فعلا قیمت خودرو ام را به این دلیل که بسیار تمیز است، پایین نمی آورم.
این فروشنده خودرو درباره اینکه اگر قیمت خودرو همچنان کاهش یابد چه کار می کند گفت: باید منتظر بمانم و اگر مشتری با این قیمت نداشته باشم، مجبورم با قیمت پایین تری بفروشم.
یک فروشنده دیگر نیز گفت: باید منتظر بمانیم تا قیمت خودرو تثبیت شود با گذشت یک روز نمی توان نسبت به آنچه کاهش قیمت خودرو نامیده می شود مطمئن شد.
فرمول تعیین قیمت
شورای رقابت دستورالعمل تعیین قیمت خودروهای ساخت داخل در هر سال را در جلسه اول اردیبهشت 92 تصویب کرد.بر این اساس
بهای هر نوع خودرو در هر سال معادل خواهد بود با بهای آن خودرو در فروردین ماه سال قبل به اضافه حاصل ضرب بهای همان خودرو در فروردین ماه سال قبل در حاصل جمع نرخ تورم سالانه همان خودرو و 50 درصد تغییر شاخص کیفیت همان خودرو در طول سال تقسیم بر بدترین شاخص کیفیت در سال قبل منهای عدد ثابت 2 درصد بهای همان خودرو در فروردین ماه سال قبل ( بهره وری مورد انتظار) بر این اساس فرمول دستورالعمل تعیین قیمت عبارت خواهد بود از :
Pt=Pt+Pt-1(P+1/2dz-%2)
Pt-1 = قیمت هر نوع خودرو در ابتدای سال پیشین
Pt = قیمت هر نوع خودرو در سال مورد عمل
dz = تغییر شاخص کیفیت همان خودرو در طول سال تقسیم بر بدترین شاخص کیفیت پایین ترین کیفیت گروه خودروها در سال پیشین بر اساس اعلام موسسه ملی استاندارد.
P = نرخ تورم سالانه تولید همان خودرو در طول یکسال بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
2 درصد = بهره وری سالانه مورد انتظار از خودرو سازان نسبت به سال پیشین
- ۹۲/۰۴/۲۶